Bez nazwy‎ > ‎

"Zielona Szkoła"

   



SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU ZAJĘĆ

NA „ZIELONEJ SZKOLE” W DARŁÓWKU


           Program „ZIELONA SZKOŁA” zrealizowany został w dniach: 21.05. – 03.06.2018r.  w Ośrodku Kolonijno – Wczasowym „Gniewko” w Darłówku. Jest to ośrodek położony około 50m od morza. Posiada pokoje 3, 4, 5 i 6 osobowe z pełnym węzłem sanitarnym, plac zabaw, boisko do piłki nożnej, koszykówki, siatkówki, salę gimnastyczną, sale lekcyjne, gabinet lekarski oraz kryty basen kąpielowy.                                                                                                                                                         

           W wyjeździe na „zieloną szkołę” wzięło udział 17 uczniów z klas: IIIa (10 uczniów) i IIIb (7 uczniów) Szkoły Podstawowej nr 2 w Ligocie oraz trzech opiekunów.


           W czasie pobytu w Darłówku uczniowie utrwalali bieżący materiał programowy oraz w bliskim kontakcie z naturą obserwowali florę i faunę typową dla nadmorskiego krajobrazu. Odkrywali i zwiedzali nieznane tereny.


           Nadrzędnym celem programu „zielonej szkoły” była integracja poprzez naukę, wypoczynek, zabawę, zachęcanie do zdrowego stylu życia, wyrabianie postaw przyjaznych środowisku, rozwijanie wrażliwości estetycznej, a także wdrożenie programu wychowawczego i edukacyjnego. Realizacji celów sprzyjało miejsce pobytu – ciekawe pod względem turystyczno – krajoznawczym, charakteryzujące się ogromną różnorodnością flory i fauny, a przede wszystkim różnorodność zaproponowanych uczestnikom „zielonej szkoły” zajęć rekreacyjno – rozrywkowych i edukacyjno – wychowawczych.


            Założone w programie cele zostały w pełni zrealizowane. Uczestnicy „zielonej szkoły” poznali wiele ciekawych miejsc oraz zwiedzili bliższą i dalszą okolicę.

            Odbyły się autokarowe wycieczki do:

Kołobrzegu, gdzie uczniowie zwiedzili miasto: port, latarnię morską, Pomnik Zaślubin Polski z Morzem, katedrę.

Dobrzycy – Ogrodów Marzeń, gdzie odbyła się żywa lekcja botaniki, polegająca na zwiedzaniu 28 ogrodów i podziwianiu ponad 6 tys. egzotycznych i unikalnych gatunków roślin.

„Wioski Hobbitów” w Sierakowie Słoweńskim, gdzie dzieci wzięły udział w fabularnej grze terenowej pt. „Hobbit, czyli tam i z powrotem”, w pokazach sztuki kowalskiej w „Kuźni Krasnoludów” oraz w hobbickich grach i zabawach.


            Uczniowie wzięli również udział w rejsie „tramwajem wodnym”, który kursował w kanale Wieprzy, pomiędzy mostem zwodzonym, a Darłowem. Wyprawa ta była doskonałą okazją do przyjrzenia się całemu pasowi portu rybackiego. Dużą atrakcją dla dzieci była wycieczka statkiem „Król Eryk I” po otwartym morzu oraz przejażdżka widokowym autobusem po Darłowie. Ciekawym doświadczeniem były piesze wycieczki po rozsuwanym moście im. Kapitana Witolda Huberta – łączącym dwie strony Darłówka oraz podziwianie wiatraków – zabytku techniki, stanowiącego pierwszą, profesjonalną farmę wiatrakową w Polsce.


           Oprócz programu działań ekologicznych, dzieci miały również możliwość obcowania z zabytkami kultury, czego przykładem było zwiedzanie Muzeum zamku Książąt Pomorskich w Darłowie.


            Uczniowie bardzo aktywnie spędzali wolny czas, stąd obok wycieczek i spacerów zorganizowane były różnorodne zajęcia rekreacyjno – rozrywkowe: spacery brzegiem morza, gry i zabawy na plaży, wycieczki piesze, zajęcia na krytym basenie z ratownikiem /trzy razy w tygodniu/, wyjście do Parku Wodnego „JAN” w Darłówku, gimnastyka korekcyjna /dwa razy w tygodniu/, tenis stołowy, piłka nożna i siatkowa, ognisko, grill, inhalacje solankowe /dwa razy w tygodniu/ dyskoteki, zwiedzanie latarni morskiej w Darłówku oraz liczne konkursy, m.in. piosenki szantowej, budowle z piasku, plastyczne i sportowe.


           Istotnym elementem programu „zielona szkoła” był program działań wychowawczych. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze oraz wspólne spędzanie wolnego czasu było doskonałą okazją do integracji całego zespołu, sprzyjało wytwarzaniu korzystnych relacji między opiekunami a uczniami. Dały także wychowawcom możliwość głębszego poznania swoich wychowanków, ich zainteresowań, problemów. Ponadto umożliwiło wychowawcom poznanie swoich uczniów w sytuacjach pozaszkolnych, sprzyjało ich otwartości i budowaniu wzajemnego zaufania.

           

            Biorąc pod uwagę pozytywną opinię uczniów i ich rodziców, zasadne wydaje się organizowanie tego typu przedsięwzięć w następnych latach. Program „zielona szkoła” stwarza możliwość realizacji celów, które trudne byłyby do podjęcia w normalnych szkolnych warunkach. Stwarza szansę odejścia od stereotypów i sprzyja ogólnemu rozwojowi uczniów.



/ Ewa Janusz/